Shirt

Het T-shirt van Sam

In het jaar 2020 dat Kunstbende dit jaar zijn 30e editie beleeft, hebben Kunstbende en sponsor Rabobank besloten om hun partnership te verlengen. Om dit te vieren is er een limited edition T-shirt ontworpen door Sam Zegelink supported by MAISON the FAUX. Dit shirt is op zaterdag 7 november tijdens Kunstbende Live onthuld. Het shirt is vanaf nu te koop via kunstbende.nl/shop.

Sam: ‘Ik ben Sam Zegelink en ik heb in 2018 meegedaan aan Fashion bij Kunstbende. Ik maakte toen een collectie van gerecycled materiaal, dus bijvoorbeeld chipszakken, Ikea-tassen en oude kleding om een statement te maken tegen de fast fashion industrie.

Fast fashion houdt in dat er elke maand talloze nieuwe collecties uitkomen die zijn gemaakt door kinderen en mensen die in slechte omstandigheden werken. Daarnaast is het gewoon slecht voor het milieu, dus was dat het dragende thema achter Sams collectie. ‘Het werd goed ontvangen door de jury en ik werd tweede bij de finale. Sindsdien doe ik best veel met en voor Kunstbende,’ aldus Sam.

Sam werd eerder dit jaar gebeld door Lykele Per Ferwerda, coördinator Talentontwikkeling bij Kunstbende. Hij stelde haar de vraag of ze met steun van MAISON the FAUX het shirt wilde ontwikkelen. Sam twijfelde geen seconde en zei ja!

De ondersteuning van MAISON the FAUX was volgens Sam erg fijn. ‘Ik ben natuurlijk nog een beginner en zij hebben al onwijs veel ervaring. Ik heb in Arnhem een hele dag gezeten met Tessa de Boer, medeoprichtster van MAISON the FAUX. Zij heeft me vooral geholpen met het ontwikkelen en in beeld brengen van het design.’

Tessa en Sam zaten al snel op een lijn over hoe het uiteindelijke design eruit zou komen te zien. Sam: ‘Ik vind duurzaamheid hartstikke belangrijk en MAISON the FAUX vindt dat ook, dus wilden we iets met oude kleding doen.’ Sam ging aan de slag met de schetsen en MAISON the FAUX maakte een moodboard. Zo ontstond het idee om van twee oude shirts één shirt te maken, met daarop het design. Sam vertelt nog iets meer over het design zelf: ‘Waar we bij het ontwerp erg aan dachten is dat het oog gericht is op de nieuwe generatie, met het vuur en de vleugels als symbolen voor het ontpoppen van de jeugd als je meedoet aan Kunstbende.’ Op het shirt staan passende kreten: ‘Eyes on the Future, Makers of the Game, Pioneer Generation’.

Tessa vond het samenwerken met Sam ontzettend leuk: ‘Het is waanzinnig om een jonge ontwerper te kunnen helpen haar ideeën naar een volgend niveau te helpen en zo haar visie te realiseren en tegelijk iets bij te kunnen brengen over de modepraktijk!’

Het shirt is vanaf 7 november te bestellen via kunstbende.nl/shop